Płock już za chwilę stolicą reggae

afryka.org Polecamy Płock już za chwilę stolicą reggae

Ideą Festiwalu Reggaeland jest popularyzacja muzyki reggae i jej licznych odmian, a także zapewnienie publiczności radosnej i bezpiecznej zabawy w warunkach piknikowych, z grającą na żywo czołówką polskich i zagranicznych gwiazd muzyki korzennej.

Historia festiwalu REGGAELAND

Historia powstania Reggaelandu i jego wielkiego sukcesu jest ściśle związana z Płockiem i Płockim Ośrodkiem Kultury i Sztuki. To właśnie w POKiS narodził się pomysł stworzenia festiwalu muzyki reggae, który na przestrzeni lat uplasował się w ścisłej czołówce festiwali korzennych organizowanych w Polsce.

Przegląd poszczególnych edycji festiwalu Reggaeland:

1.Edycja I – Reggaeland 2006

Data: 08.07.2006 (1 dzień),
Festiwal bezpłatny,
Wystąpili m.in.: Lion Vibrations, Paprika Korps, Jamal, Duberman, Vavamuffin, Bakkshish, Daara J (Senegal) oraz Apache Indian & The Reggae Revolution (Wielka Brytania),

Pierwsza edycja festiwalu z miejsca stała się wielkim przebojem. Na płockiej plaży wystąpiły największe gwiazdy sceny polskiej i światowej, gromadząc ok. 8 tys. publiczności z całej Polski. Festiwal odbił się szerokim echem nie tylko w świecie muzyki, został także doceniony przez media, artystów i przede wszystkim niesamowitą publiczność. Reggaeland 2006 na stałe zapisał się w historii polskich festiwali, stając się jednocześnie znakomitą reklamą samego miasta Płocka, prezentując jego piękno i niepowtarzalny klimat.

2.Edycja II – Reggaeland 2007

Data: 06.–07.07.2007 (2 dni),
Festiwal bezpłatny,
Wystąpili m.in.: Druga Strona Lustra, Vavamuffin,  Etna Kontrabande, Mystic Revelation of Rastafari (Jamajka),  Easy Star All Stars (USA/Jamajka), Tabu, Vespa, Izrael, Natural Dread Killaz oraz T.O.K. & 303 Band (Jamajka),

Rok 2007 przyniósł II edycję festiwalu. Istotną zmianą w stosunku do I edycji było wydłużenie imprezy do dwóch dni. W dniach 6-7 lipca 2007 roku w Płocku na plaży nad Wisłą zebrało się ponad 10 tys. osób. Dla fanów reggae z całej Polski trzeba było aż czterokrotnie powiększać pole namiotowe. Oprócz Płocczan tłumnie przybyli turyści z całej Polski, którzy doceniając program festiwalu, oraz muzyczny poziom imprezy, mimo deszczu nie zrezygnowali z zabawy. Ponadto w festiwalu udział wzięli także fani z Łotwy, Litwy, ze Słowenii i innych krajów.

3.Edycja III – Reggaeland 2008

Data: 11.-12.07.2008 (2 dni),
Festiwal płatny (30 zł),
Wystapili m.in.: Dubska (wraz z legendą rosyjskiego reggae, wokalistą Jah Division Gerą Moralesem), Vavamuffin, Collie Buddz & New Kingston Band (USA), Lady Saw & The Scrutialists (Jamajka), Dreadsquad, Rainbow Hi-Fi Soundsystem (wraz z Grubsonem), Masala Soundsystem, Love Sen-C Music Soundsystem, Paraliż Band, Marlene Johnson (Niemcy, wspierana przez Tumbao Riddim Band), Linton Kwesi Johnson (Jamajka), Dennis Bowell Dub Band (Wielka Brytania), Toots & The Maytals (Jamajka) oraz Yellow Umbrella (Niemcy), Demolition Man,

Trzecia edycja festiwalu Reggaeland do dziś jest uważana przez setki fanów za najlepszy Reggaeland w historii. Istotną zmianą w stosunku do I i II edycji było wprowadzenie biletów w symbolicznej cenie. Pozwoliło to zapewnić fanom korzennych brzmień jeszcze większe bezpieczeństwo eliminując ludzi przypadkowych. Oprócz sceny głównej i namiotu z soundsystemami nowością był drugi namiot (Jungle Namiot), w którym prezentowano muzykę jungle/ragga (wówczas nie praktykowano jej jeszcze na żadnym festiwalu). Kolejna edycja i kolejny wielki sukces.

4.Edycja IV – Reggaeland 2009

Data: 10.-11.07.2009 (2 dni),
Festiwal płatny (30 zł),
Wystąpili m.in.: Nabi, Skankan, Habakuk, United Flavour (Czechy), Israel Vibration (Jamajka), DJ Terry T & MC Daddy Freddy (Wielka Brytania), Lion Vibrations, Tabu,  Sedativa & Dawid Portasz, Podwórkowi Chuligani, Buju Banton & Shiloh Band (Jamajka),

Reggaeland 2009 był czwartą edycją organizowaną przez Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki. Mimo że istniał zaledwie od czterech lat, już należał do elitarnego grona jednego z najbardziej prestiżowych festiwali reggae w kraju. Jeszcze przed czwartą edycją pisali o Płocku chociażby we „Free Colours” (najważniejszym polskim piśmie poświęconym muzyce reggae) – płocki festiwal uplasował się na drugim miejscu w kategorii najbardziej prestiżowych festiwali reggae w kraju.

5.Edycja V – Reggaeland 2010

Data: 09.-10.-11.07.2010 (3 dni),
Festiwal płatny (jednodniowy bilet kosztował 50 zł, zaś trzydniowy karnet – 120 zł),
Wystąpili m.in.: Maleo Reggae Rockers, Third World (Jamajka), Midnite (USA), Singledread Soundsystem, Irie Land Soundsystem (Niemcy/Irlandia) Jafia Namuel, Johnny Clarke (Jamajka), Rootz Underground (Jamajka), Cheeba, MC Gypsyman, Respecta Kru, DJ Playaman oraz General Levy (Wielka Brytania), Stage of Unity, Ras Luta, Marika, Jamal, Julian Marley & The Uprising (Jamajka), Ras Bass, Tisztelet Soundsystem, Dancehall Masakrah Team, Konshens (Jamajka),

Była to pierwsza edycja organizowana nie przez POKiS ale przez agencję zewnętrzną.

6.Edycja VI – Reggaeland 2011

Data: 09.07.2011 (1 dzień),
Festiwal bezpłatny,
Wystąpili: Ninjah Acustic Squad, Krzesimir & Friends, CiaraJah & KWL & NEQ, Dub RaphaEL, Stage of Unity, the Bartenders, Podwórkowi Chuligani, Junior Stress z Sun El Band, Etna Kontrabande, EastWest Rockers, Tisztelet, Pitu Pitu Crew + Diego (Zjednoczenie), Kermit Sound I Klon (Soundz of Freedom), Radom RaggaJungle (fuqa & klivids), Karetka Sound System oraz NDZ & wuj Marcel, Namiot Ictus.pl.

W roku 2011, organizacja festiwalu miała nie dojść do skutku. Jednak w związku z akcją użytkowników portalu społecznościowego Facebook powstała inicjatywa zorganizowania kolejnej edycji. Fani muzyki korzennej z Płocka i z całej Polski rozpoczęli na internetowym forum głośną dyskusję na ten temat, w efekcie czego narodziła się inicjatywa zorganizowania nieformalnego-jednodniowego zlotu fanów festiwalu.

Po niezwykle krótkim czasie na facebookowym profilu zlotu swoje uczestnictwo zadeklarowało prawie 5 tysięcy osób z całej Polski. POKiS i UMP nie mogli pozostać obojętnymi na takie działania i pomimo ograniczonych możliwości postanowili wspomóc tą inicjatywę. Skutki wspólnych działań były imponujące, o czym świadczyła wysoka frekwencja – zważywszy na bardzo krótki czas na organizację przy symbolicznych nakładach finansowych. Uzmysławia to nam, jak ważne jest to wydarzenie zarówno muzyczne jak i społecznościowe dla mieszkańców Płocka i fanów tej muzyki z całej Polski.

 Dokument bez tytułu