Jak polskie media mówią i piszą o Afryce?

afryka.org Czytelnia Afryka Inaczej Jak polskie media mówią i piszą o Afryce?

Przez 12 miesięcy Fundacja „Afryka Inaczej” będzie monitorować polskie media. W jakim celu? Chcemy sprawdzić, czy sposób portretowania Afryki i jej mieszkańców zmieniły się po upływie pięciu lat od naszego pierwszego monitoringu. Dowiemy się, które z tematów wciąż dominują w zakresie tematyki afrykańskiej. Jednego możemy też być pewni, to w jaki sposób media przedstawiają sprawy Afryki i osób pochodzenia afrykańskiego przekłada się na sposób postrzegania kontynentu afrykańskiego w mediach.

Monitoring jest integralną częścią projektu „Afryki Inaczej”, w którym równorzędnym komponentem są kompleksowe badania opinii publicznej. Ich wyniki poznamy już w maju tego roku. Natomiast monitoring zakończy raport, który planujemy wydać wiosną 2016 roku.

Tuz przed rozpoczęciem monitoringu pojawiła się okładka w czasopiśmie „Angora” nawiązująca do kolejnej politycznej wolty posła z Nigerii Johna Godsona.  Godson był na niej „czarnym koniem ludowców” i pytał Janusza Piechocińskiego, kiedy w Polsce sadzi się banany. Żartobliwy charakter fotomontażu mógłby wydać się niczym niewinnym, gdyby nie zestawienie pewnej grupy skojarzeń. Zapytaliśmy też o to użytkowników mediów społecznościowych, i duża część wypowiedzi uznała okładkę za delikatnie mówią niestosowną. Czarny i banan kojarzyły się raczej z obraźliwą wersją tego kiepskiego żartu.

W tym przypadku poseł Godson uznał jednak inaczej. Jego komentarz, o którym pisało na swojej stronie Radio TOK FM brzmiał: „Kapitalne! Nie mogłem przestać się śmiać!” – napisał Twitterze, publikując ów fotomontaż. Czy aby na pewno nie była to ironia? – Mnie ta okładka naprawdę bawi. Rozumiem, że każdy może ją interpretować na swój sposób, ale ja nie widzę w niej nic złego – powiedział polityk w rozmowie z Gazeta.pl. Zapytany, czy uważa się za czarnego konia PSL, ze śmiechem zaprzeczył.

Można tę wypowiedź wiązać z poprzednimi wypowiedziami i jego postawą za próbującą zjednać mu polskich wyborców. Sam Godson dystansował się przecież od innych Afrykanów już wcześniej. W 2011 roku „Dziennik Polski” opublikował jego wypowiedź, która wyraźnie określała stanowisko posła wobec afrykańskiej społeczności  w Polsce. „Zostałem posłem nie głosami Nigeryjczyków, Afrykanów. Wybrali mnie łodzianie, Polacy. Teraz jestem Polakiem, tu mieszkam, działam. Godson też nie widzi nic złego w słowie „Murzyn”, w czym jest osamotnionym głosem w społeczności pochodzenia afrykańskiego.

Przez 12 miesięcy będziemy podsumowywać przegląd prasy, w formie cotygodniowych wpisów na afryka.org. Siedem dni Afryka i jej mieszkańcy w polskich mediach, raz w tygodniu. Podzielimy się z Wami tym co nas zaintrygowało, co uznaliśmy za pozytywne i negatywne zjawiska w polskich mediach, tak drukowanych, radiu i telewizji, ale też w elektronicznych, w tym społecznościowych.

Mamadou & Paweł

Projekt „Afrykanie w Polsce – badanie i monitoring na rzecz zwalczania dyskryminacji”, realizowany w ramach dotacji otrzymanej z programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG, jest projektem o zasięgu ogólnopolskim i ma na celu sprawdzenie, jak po pięciu latach, od przeprowadzenia pierwszych kompleksowych badań na temat postrzegania Afryki i jej mieszkańców przez obywateli Polski oraz pierwszego monitoringu polskich mediów, zmienia się stosunek polskiego społeczeństwa i mediów wobec osób pochodzenia afrykańskiego.

W rezultacie projekt dostarczy kluczowych danych, niezbędnych do prowadzenia działań, które w sposób systemowy przeciwdziałają nietolerancji i dyskryminacji, w tym pomogą też lepiej zrozumieć współczesne źródła zjawiska mowy nienawiści. Jednocześnie projekt zajmie się grupą osób pochodzenia afrykańskiego, której nie są poświęcane dedykowane i odrębne badania, i będzie prowadzony przy bezpośrednim udziale Afrykanów.

Zobacz poprzednie wyniki badań i monitoringu prowadzonych przez naszą Fundację.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

 Dokument bez tytułu