Już 3 lutego o g. 19, wspólnie z Instytutem Francuskim i Ambasadą Francji, Teatr Rozmaitości w Warszawie, zaprasza na podwójny tym razem koncert: zagrają Kapela ze wsi Warszawa oraz gwinejski kwartet Ba Cissoko z Gwinei. Podwójne zaproszenia na ten koncert wygrali: Joanna Maria Lewczuk i Jakub Pociejewski.
Ba Cissoko
Ba Cissoko – kora, wokal & tamani
Kourou Kouyaté – bolon & bas
Sékou Kouyaté – kora elektryczna & tamani
Ibrahim Bah – perkusja
Ba Cissoko to gwinejski kwartet prezentujący muzykę nawiązującą do afrykańskich korzeni. Płyta „Sabolan” wydana w 2003 roku przez wytwórnię płytową Marabi spowodowała, że zespół stał się w ostatnim czasie jednym ze znaczących zjawisk muzycznych z regionu Zachodniej Afryki. Jego piosenki łączące tradycyjny styl śpiewania z kaskadową perkusją, funkową linią basu i kombinacją brzmienia dwóch basów afrykańskich nawiązują do tradycji muzyków soulowych grających na instrumentach 21-strunowych. W 2006 roku ukazała się druga płyta Ba Cissoko: „Electric Griot Land”.
Kwartet tworzą:
Ba Cissoko urodzony w 1967 roku w Gwinei, syn Kandara Cissoko, jednego z założycieli Ballet Djoliba of Guinea. W 1989 roku wziął udział w Festkora w Konakry, stolicy Gwinei, i zdecydował się tam zamieszkać, żeby ćwiczyć grę na basie afrykańskim pod okiem M’bady Kouyaté. W latach 1993-1995 Ba i Kourou współpracowali we francusko-gwinejskiej grupie Tamalaou, która przygotowywała Nuits Metisses Festival w Marsylii. W 1999 roku Ba Cissoko razem z Sékou i Kourou stworzył trio i wystąpił na Festival du Théâtre des Réalités w Bamako. W 2001 roku do zespołu dołączył Ibrahim Bah.
Kourou Kouyate, 24 lata, pseudonim „Kourou bass”; gra na bolonie (afrykańskim basie), elektrycznym basie oraz korze (rodzaj dwudziestojednostrunowej harfy).
Sekou Kouyate, niespełna 20-letni muzyk, który adaptuje brzmienie tradycyjnych instrumentów do nowej muzyki; gra na tamani, balafonie, djembe i korze.
Ibrahim Bah, 21 lat, dziecko ulicy Konakry, spędził dzieciństwo, grając na djembe na plaży w Konakry.
Kapela ze Wsi Warszawa
Maja Kleszcz – wiolonczela, basetla, śpiew
Magdalena Sobczak – cymbały, śpiew
Sylwia Świątkowska – skrzypce, fidel płocka, śpiew
Wojciech Krzak – skrzypce, lira korbowa, drumla
Piotr Gliński – baraban, ksylofon
Maciej Szajkowski – bęben obręczowy, instrumenty perkusyjne
Grupa istnieje od 1997 roku. Na jej repertuar składają się awangardowe interpretacje ludowych melodii tanecznych, tańców, ballad i wiejskich pieśni, wykonywane z wykorzystaniem archaicznych instrumentów i tzw. białego głosu. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco nowocześnie i są w pełni zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy.
Debiutancki album Kapeli, „Hop Sa Sa”, został nagrany na żywo w Studio Polskiego Radia, a słuchacze Trójki uznali go za najlepsze wydawnictwo folkowe 1998 roku. W 2001 roku zespół wydał album „Wiosna Ludu”, wznowiony w Niemczech przez prestiżowe wydawnictwo etno/world music Jaro i amerykańskie Harmonia Mundi/World Village. Album ten w roku 2003 otrzymał przyznaną przez Europejską Unię Radiową nagrodę Grand Prix na festiwalu International Competition of Folk Music Recordings za najlepsze nagranie muzyki folk. W roku 2004 Radio BBC3 wyróżniło grupę nagrodą Awards for World Music w kategorii „nowy artysta”.
W 2005 roku ukazała się trzecia płyta formacji, zatytułowana „Wykorzenienie”. Album miał swoją premierę we wszystkich państwach Unii Europejskiej, USA, Kanadzie i Japonii. W Niemczech płyta „Wykorzenienie” została uznana przez miesięcznik „Stereo” za jedną z trzech najlepszych płyt tego roku w kategorii „muzyka zagraniczna”.
W 2006 roku KZWW otrzymała „Fryderyka” za najlepszy album folk/etno, a w 2007 roku – Machinera, nagrodę pisma „Machina”, jako najlepszy zespół. Brytyjska telewizja BBC4 w ramach cyklu „European Roots” zrealizowała i wyemitowała film Warsaw Village Band – Journey.
Działalność Kapeli nie skupia się wyłącznie na muzyce, ale również na próbach ocalenia tego, co zostało skazane na zapomnienie, a może wzbogacać współczesną kulturę. Członków grupy pasjonuje podróżowanie do małych wiosek i odwiedzanie tradycyjnych muzykantów. Ich opowiadania o odchodzących zwyczajach są dla muzyków podstawą i główną inspiracją do dalszej pracy.
Obecnie grupa pracuje nad nową płytą „Infinity – Nieskończoność”, stworzoną według konceptu duetu Mai Kleszcz i Wojtka Krzaka (IncarNations team) oraz planuje wydanie płyty z remixami utworów z „Wykorzenienia”.
TR
Kiedy: 3 lutego, g. 19; Gdzie: Warszawa, Teatr Rozmaitości, ul. Marszałkowska 8; Bilety: 35 i 30, – PLN.