Orientacja: Afryka

afryka.org Kultura Sztuka Orientacja: Afryka

Fundacja Nowego Teatru organizuje Festiwal Tańca – Orientacja: Taniec. Afryka (18-21 października), na który zostali zaproszeni tancerze z RD Konga.

ORIENTACJA: TANIEC. AFRYKA

18-21 października 2012

Projekt taneczny Fundacji Nowego Teatru.

Kuratorka: Joanna Nuckowska

Jak dotrzeć do samego siebie, do mojego narodu, z krwią rozpaloną ogniem i historią w gruzach?” – to pytanie stawia Faustin Linyekula – światowej sławy kongijski tancerz, który wystąpi w Nowym Teatrze. Demokratyczna Republika Konga jest dziś jednym z najgorętszych miejsc artystycznych. Eksplodował w nim taniec i muzyka. Kongijscy artyści zawładnęli wyobraźnią europejskiej publiczności. W Warszawie zobaczycie to, co najlepsze w kongijskim tańcu, usłyszycie też muzykę zakorzenioną w tamtym kraju. Z kongijskimi artystami od kilku lat współpracuje choreografka Ula Sickle, która w pierwszym sezonie działania Nowego Teatru pokazywała w Warszawie swój projekt Viewmaster.

18 października 2012, g. 20:00

LE CARGO. Spektakl Faustina Linyekula

Nowy Teatr, Hala warsztatowa,

ul. Madalińskiego 10/16

„Opowiadam historie, ale nie jestem tu i teraz po to żeby mówić. Jestem tu po to żeby tańczyć”

W przejmującym i intymnym solo „Le cargo” Faustin Linyekula prowadzi widza przez bogatą i burzliwą historię Konga. Poznajemy historię jego powrotu do Obilo, wioski w Kongo, w której spędził dzieciństwo. Historyczne migawki z kongijskiej wioski stają się pretekstem do zadawania sobie pytań: co to znaczy tańczyć? Czy można tańczyć poza kontekstem swojego pochodzenia i historii? Jakie znaczenie ma naprawdę taniec i …sztuka jeśli nieustająco musisz konfrontować się z wojną, kryzysem, wojną, kryzysem i tak w kółko? Dotykający i silnie skoncentrowany taniec, monolog ruchów i gestów są poszukiwaniem śladów przeszłości, która jeszcze długo pozostanie niezrozumiana. Nasycony sugestywną muzyką i silną osobistą narracją, Linyekula zjawiskowo bada związek ciała z tańcem – językiem, który od ponad dekady służy mu do opowiadania historii swojego kraju.

FAUSTIN LINYEKULA

Tancerz, choreograf, pieśniarz pracujący i mieszkający w Kisangani (Demokratyczna Republika Konga). Założyciel i pomysłodawca Studios Kabako – przestrzeni poszukiwań i działań twórczych, skupiającej twórców tańca współczesnego i teatru. Spektakle Linyekuli były wielokrotnie prezentowane na Festiwalu Teatralnym w Avinionie, P.A.R.T.S. w Brukseli, na wiedeńskim Impulstanz a ostatnio na Crossing The Line Festival w Nowym Jorku.

Choreografia i wykonanie : Faustin Linyekula

Muzyka: Flamme Kapaya I perkusiści z Obilo.

Produkcja: Studios Kabako / Virginie Dupray, koproducent: Centre national de la danse , przy wsparciu DRAC Ile-de-France

W spektaklu wykorzystano fragmenty wystąpień: Achille Mbembé, Wole Soyinka i Stuarta Hall, które są częścią panelu dyskusyjnego „Les „Post-colonial studies” en débat” zorganizowanego w ramach cyklu Africa Remix w Centre Pompidou w czerwcu 2005 r.

20 i 21 października 2012, g. 20:00

SOLID GOLD | JOLIE. Wieczór spektakli Uli Sickle

Nowy Teatr, Hala warsztatowa, ul. Madalińskiego 10/16

Ula Sickle/Dinozord/Yann Leguay

‘’Solid Gold’’

Tytuł Solid Gold, nawiązuje zarówno do popularnego w Stanach w latach 80-tych programu telewizyjnego, płyty, która sprzedała się w przekraczającym milion nakładzie, jak i do bogactw naturalnych, którymi może poszczycić …się Kongo. Podczas gdy mocarze świata polityki rozdzielają między siebie złoto, diamenty czy tytan, prawdziwe bogactwo twórcze i intelektualne – młode pokolenie Konga – wciąż pozostaje niezauważone

30-minutowy performance prowadzi widza przez bogatą historię hip hopu – od jego najwcześniejszych form wywodzących się z tańca afrykańskiego po współczesną formę tańca ulicznego, popularnego dziś w Kongo.

Bogactwo formy i stylu, który kształtował się przez dekady, sięga również do form tańca popularnych w latach 20tych w Harlemie, na Broadwayu czy na nowojorskiej scenie w latach 70/80-tych.

Koncept: Ula Sickle

Współpraca: Dinozord i Yann Leguay

Performance: Dinozord

Reżyseria dźwięku: Yann Leguay

Reżyseria świateł: Ula Sickle

Produkcja: Caravan Production for Rebecca September vzw

Ula Sickle/ Jolie Ngemi/ Yann Leguay

‘’Jolie’’

Tematem spektaklu Jolie, stworzonego z i dla kongijskiej tancerki Jolie Ngemi, jest refleksja nad ideą piękna w muzyce i w tańcu jej kraju, w których – jak pisze krytyk sztuki Achille Mbembé – zderzające się ze sobą sprzeczności, brzydota i hałas życia codziennego w Kongo, ulegają sprężeniu i przetworzeniu. Jolie, ze swojej kobiecej perspektywy, przekazuje publiczności energię, determinację i twórczy potencjał nowego pokolenia kongijskich artystów.

Koncept: Ula Sickle

Współpraca: Jolie Ngemi & Yann Leguay

Performance: Jolie Ngemi

Reżyseria dźwięku : Yann Leguay

Programowanie dźwięku: Sylvain Lebeux

Reżyseria świateł: Ula Sickle & Peter Fol

Produkcja: Caravan Production for Rebecca September vzw

Koprodukcja: Rencontres Chorégraphiques Internationales de Seine Saint-Denis (Paris FR), Kaaitheater (Brussels BE), KVS (Brussels BE), B:OM Festival (Seoul KR) przy wsparciu Ministerstwa Kultury, Sportu i Turystyki oraz Korea Arts Management Service, a także Wspólnoty Flamandzkiej Regionu Miasta Stołecznego Brukseli (VGC)

Ula Sickle

Belgijska artystka, teoretyczka sztuki, choreografka. Urodziła się w Toronto w 1978 r. Autorka licznych przedstawień solowych, jak choćby Im/possible Figures (2007 r.), pracowała również jako choreograf przy wielu produkcjach teatralnych, m.in. w TR Warszawa. Od 2008 r. regularnie naucza i występuje w Kongo.

Dinozord (Patrick Mbungu)

Tancerz, performer. Urodził się w 1978 r. w Kinszasie, studiował w Art School L’ESPORA. Karierę rozpoczął w 2000 r. w raperskiej grupie The Leader Boys. W październiku 2007 r. został zaproszony do Platform of Contemporary Dance w Maputo gdzie rozpoczął solową karierę.

Jolie Ngemi

Tancerka. Urodziła się w 1989 r. w Kinszasie. W ciągu ostatnich kilku lat uczestniczyła w licznych warsztatach tanecznych organizowanych przez KVS podróżując do Kisangani, Gomy oraz do stolicy Rwandy Kigali. Brała udział w spektaklu „Mists” Thomasa Steyaerta (byłego tancerza zespołu Ultima Vez), którego premiera odbyła się w KVS w 2010 r.

Yann Leguay

Artysta wizualny i kompozytor. Brał udział w licznych wystawach, jak choćby Radiodays w deApel Amsterdam, Le Nouveau Festival w Centrum Pompidou w Paryżu czy French May w Hong Kongu. Jest autorem ścieżek dźwiękowych do wielu filmów krótkometrażowych. Swoje kompozycje dźwiękowe prezentuje na regularnych koncertach w Paryżu i w Brukseli.

19 października 2012, g. 20:00

KONCERT BALOJI ET L’ORCHESTRE DE LA KATUBA

Klub Powiększenie

Baloji sam siebie nazywa Afropejczykiem. Jego styl muzyczny jest fuzją hip-hopu z innymi gatunkami muzyki afrykańskiej: od soukous przez afrykański funk, soul, reggae i folk.

I’m Goin’ Home… nakuenda. Tak kończy się pierwsza płyta Baloji, zatytułowana „Hotel Impala”. Dla kongijsko-belgijskiego artysty, urodzonego w 1978 r. w Lubumbashi, dorastającego w czasach kryzysu w Walonii, te końcowe słowa oznaczały zarazem nowy początek. Tam nie jestem do końca Kongijczykiem, tu nie czuję się całkiem Belgiem. I o …tym właśnie traktuje pierwsza płyta Baloji – o trzydziestoletnim mężczyźnie w poszukiwaniu tożsamości. Teksty piosenek, śpiewanych w różnych stylistykach – od uduchowionego soulu po beatbox – opowiadają koleje jego życia. Płyta powstała jako odpowiedź na pytanie, które zadała mi moja biologiczna matka podczas naszej jedynej rozmowy telefonicznej w kwietniu 2005 roku: co porabiałeś przez ostatnie 25 lat?

21 października 2012, g. 14:00

WARSZTATY TAŃCA N’DOMBOLO

Nowy Teatr, Hala warsztatowa, ul. Madalińskiego 10/16

Prowadzi: Jolie Ngemi

Taniec n’dombolo to jeden z tańców wywodzących się z gatunku muzycznego Soukous, czyli „ruszać się”. Powstawał równocześnie w begijskim i franucskim Kongo (dziś Republika Demokratyczna Konga) w latach 30-tych i 40-tych XX wieku. N’dombolo jest tańcem solowym, którego szybkie tempo i ruchy spotkały się z rozległą krytyką pod zarzutem nieprzyzwoitości. W 2000r. w Demokratycznej Republice Konga podjęto próbę wprowadzenia zakazu pokazywania go w radiu i telewizji, co spowodowało, że taniec zyskał jeszcze na popularności.

Informacje praktyczne:

Bilety na spektakle w cenie 30 zł, wejściówki 15 zł do kupienia w kasie Nowego Teatru, ul. Madalińskiego 10/16.

Rezerwacje: bow@nowyteatr.org lub pod nr tel. 22 379 33 33

Bilety na koncert Baloji et l’orchestre de la Katuba 20 zł, do kupienia w dniu koncertu w klubie Powiększenie, ul. Nowy Świat 27.

Bilety na warsztaty tańca N’dombolo 25 zł, do kupienia w dniu warsztatów.

Udział w warsztatach krytycznego pisania jest  bezpłatny po złożeniu aplikacji pod adresem: warsztaty@nowyteatr.org.

Marek Miros

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *