W połowie listopada do nowojorskiego Muzeum Sztuki i Designu zawita wystawa „The Global African Project”. Zostaną na niej zaprezentowane prace twórców z krajów Afryki, z Karaibów i Afro-Amerykanów. Potrwa do maja 2011 roku.
Kuratorzy wystawy „The Global African Project” z Muzeum Sztuki i Designu za cel postawili sobie przełamanie stereotypów dotyczących współczesnej sztuki Afryki oraz pokazanie najnowszych jej nurtów. Dlatego na wystawie, która rozpoczyna się 16 listopada zgromadzili prace 60 twórców, którzy wywodzą się z Afryki, jej diaspory lub, dla których twórczości inspiracja Afryką ma duże znaczenie.
Wśród eksponatów znajdą się prace m.in. Xenobii Baley, urodzonej w 1955 roku w Seattle telewizyjnej kostiumolożki, która czerpie inspirację ze sztuki zuluskiej. W swoich ozdobach i ubraniach przemyca do kultury amerykańskiej elementy afro-amerykańskie. Na zbliżającej się wystawie jednym z jej dzieł będzie ubranie Zulu Queen Harvest Fire Coat. Obok prac Baley pojawią się koszyki Mary A.Jackson wyrabiane z pałek wodnych, igieł sosnowych i tataraku. Tradycja ich tworzenia została do USA sprowadzona przez niewolników z Afryki zachodniej. Natomiast Alex Locadia zaprezentuje w nowojorskim MAD krzesła ze skaryfikacjami zaczerpniętymi z masek plemion afrykańskich. Jego prace łączą w sobie nowoczesne technologie i plemienne tradycje Afryki.
Zwiedzający będą mieli też szansę zobaczyć biżuterię Joyce Scott oraz oryginalne rzeźby Mozambijczyka Gonçalo Mabunda, w których artysta wykorzystuje m.in. fragmenty niedziałającej broni. Jego prace już raz gościły w Muzeum Sztuki i Designu, podczas wystawy zorganizowanej z okazji jego ponownego otwarcia. Prace Mabundy nazywane są polityczną manifestacją, która ma sugerować, że zwiększanie świadomości społecznej poprzez sztukę może służyć walce z przemocą. Prace Mabundy mogą się wydawać dość mroczne, a wynika to z faktu, że artysta w dzieciństwie przeżył wojnę domową w Mozambiku.
Wśród prac innych twórców będzie można odnaleźć przykłady architektury, ceramiki i mebli. Ich różnorodność i nowoczesność mają pokazać, że sztuka rodem z Afryki to nie tylko etniczne maski i proste figurki.
Joanna Sopyło