afryka.org Czytelnia Blog Mamadou Diouf Religijność tradycyjna

Czym jest tradycyjna religijność? Narosło wokół niej wiele mitów. Mówi się o animizmie, niektórzy wręcz wciąż mówią o wyznawcach tradycyjnych religii jak o poganach.

Do lat 60. XX wieku używano terminu „animizm”, sprowadzając go do prymitywnego przekonania przypisującego duszę wszystkim elementom natury.  Religie te w rzeczywistości obejmują rozległe systemy przekonań, o wspólnej reprezentacji, ale również różnice w zależności od pochodzenia etnicznego.

W Afryce subsaharyjskiej religijność postrzega życie jako część cyklu: przodkowie pozostają obecni jako duchy i mogą manifestować lub powrócić do swoich potomków  

Choć jest wiele duchów, większość religii afrykańskich obejmuje wiarę w Boga Najwyższego, który jest twórcą wszechświata: jest on nazywany Roog przez Sererów, Olodumare przez Yoruba, Mawu przez społecznośc Ewe. Jeśli kult oddawany jest duchom, przodkom, a nie panu wszechświata, to dlatego, że ten ostatni stał się odległy i niedostępny i konieczne jest współdziałanie z „pośrednimi” mocami zaświatów, aby się z nim wstawiać.

Powszechny jest również synkretyzm, czyli łączenie religii tradycyjnych z islamem lub chrześcijaństwem: np. voodoo w Zatoce Gwinejskiej

Wierzenia tradycyjne w Afryce mają kilka wspólnych cech:

  • Kult przodków
  • Przekazywanie siły witalnej, czyli reinkarnacji – przysłowie Diola (południe Senegalu mówi: życie to śmierć a śmierć to życie. zaświaty, świat, narodziny i śmierć – to ciągła cyrkulacja dusz. Narodziny są powrotami przodków)
  • Inicjacja
  • Płodność jest bardzo pozytywną, bo zwiększa siłę witalną społeczności

Istoty nadprzyrodzone

  • Wiele społeczności wierzy w istnienie Boga Najwyższego, niemającego określonego kształtu i płci.
  • Jest on stwórcą  wszechświata, zsyła deszcze i pioruny,
  • ale nie ingeruje bezpośrednio w sprawy ludzi.

Między dalekim Bogiem ( zazwyczaj nikt nie zwraca się bezpośrednio do niego) a ludźmi jest świat duchów:

  • naturalnych, przyrody (las, jezioro, wiatr , deszcz
  • przodków , bliższe i najważniejsze (mają znaczenia świętych monoteizmu)

Funkcje świętych ksiąg odgrywają mity przekazywane w tradycji ustnej

Więcej o tradycyjnej religijności w najnowszym videopodcaście Mamadou Dioufa

Materiał powstał dzięki dofinansowaniu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

 Dokument bez tytułu