„Ostatni Król Szkocji” – studium dyktatury

afryka.org Kultura Film „Ostatni Król Szkocji” – studium dyktatury

Ja sam uważam się za najpotężniejszą postać świata – Idi Amin

To mogło wyglądać na dziką przygodę w dalekim kraju, ale kiedy młody i naiwny lekarz przybywa do Ugandy lat 70. XX wieku – licząc na zabawę, słońce i możliwość zaoferowania chęci swojej pomocy – wkrótce odkrywa, że znalazł się na drodze do najciemniejszego zakątka ziemi: ludzkiego serca. Taka jest fabuła OSTATNIEGO KRÓLA SZKOCJI, emocjonującego thrillera, który wskrzesza na ekranie Ugandę pod rządami dyktatora Idi Amina. Film, subtelnie łączący fakty z literacką fikcją i mający wiele odniesień do współczesności, jest przede wszystkim aktorskim popisem Foresta Whitakera w roli Amina, ale zarazem pozostaje przejmującym obrazem ludzkich zachowań: charyzmatycznego, lecz psychopatycznego władcy, który doprowadza swój kraj do ruiny, oraz świadka historii, który znajduje w sobie odwagę, by się mu przeciwstawić.

Wszystko zaczyna się w chwili, kiedy szkocki lekarz Nicholas Garrigan (James McAvoy) leci do Ugandy w poszukiwaniu przygody, romansu i satysfakcji płynącej z pomocy krajowi, który rzeczywiście potrzebuje jego medycznych talentów. Wkrótce po przybyciu Garrigan zostaje wezwany do dziwnego wypadku: Idi Amin, nowy przywódca państwa, rozbił swoje maserati w zderzeniu z krową. Przejmując kontrolę nad popadającą w chaos sytuacją, Garrigan robi na Aminie niezwykłe wrażenie. Zafascynowany szkocką historią i kulturą przywódca z miejsca czuje sympatię do Garrigana i wkrótce proponuje mu stanowisko swego osobistego lekarza.

Oferta jest tak nieprawdopodobna, że lekarz nie potrafi odmówić – tak zaczyna się jego odyseja przez wewnętrzny krąg jednego z najbardziej przerażających reżimów Afryki. Z początku Garrigan daje się uwieść ujmującej osobowości Amina i jego ambitnym planom rozwoju Ugandy, ale także jego pasji do szybkich samochodów, pięknych kobiet i wystawnych przyjęć. Z czasem Garrigan staje się zausznikiem dyktatora, doradcą i prawą ręką, obserwującym narastające patologie – porwania, morderstwa i nie dające się opisać okrucieństwo, w które sam jest zamieszany. Uwięziony w moralnej otchłani morderczej megalomanii Amina, Garrigan niemal zaprzedaje mu duszę. Ale kiedy w końcu próbuje powstrzymać zło, sam musi walczyć o przetrwanie.

Film OSTATNI KRÓL SZKOCJI według powieści Giles'a Foden'a został wyreżyserowany przez znanego dokumentalistę Kevina Macdonalda (Czekając na Joe) według scenariusza Petera Morgana i Jeremy'ego Brocka. W filmie występują: Forest Whitaker, James McAvoy, Kerry Washington Simon McBurney oraz Gillian Anderson. Nadzór nad produkcją sprawowali Andrea Calderwood (Królowie życia) ze Slate Films oraz Lisa Bryer i Charles Steel z Cowboy Films (WASP, Bunkier, Goodbye Charlie Bright). Realizacją kierowali Tessa Ross (Billy Elliott, Przetrzymać tę miłość) z Film Four; Andrew Macdonald (28 dni później, Trainspotting) i Allon Reich (Cena honoru, Niewidoczni) z DNA.

Filmowany w Wielkiej Brytanii i Ugandzie przy wparciu tamtejszego rządu, ukazuje nieznany świat Ugandy pod rządami Idi Amina dzięki operatorowi Anthony'emu Dodowi Mantle (Milionerzy, 28 dni później), scenografowi Mike'owi Carlinowi (Adventures in Digital Comics), montażystce Justine Wright (Czekając na Joe) i kostiumologowi Michaelowi O'Connorowi (Harry Potter i komnata tajemnic, Dowód życia).

*OSTATNI KRÓL SZKOCJI, THE LAST KING OF SCOTLAND

Występują:

Idi Amin FOREST WHITAKER
Nicholas Garrigan JAMES MCAVOY
Kay Amin KERRY WASHINGTON
Sarah Merrit GILLIAN ANDERSON
Stone SIMON MCBURNEY
Dr Junju DAVID OYELOWO
Jonah Wasswa STEPHEN RWANGYEZI
Masanga ABBY MUKIIBI
Dr Merrit ADAM KOTZ
Bonny SAM OKELLO
Tolu SARAH NAGAYI
Perkins CHRIS WILSON
Dziennikarz "Timesa" DR DICK STOCKLEY
Mrs Garrigan BARBARA RAFFERTY
Dr Garrigan (senior) DAVID ASHTON

REŻYSERIA: KEVIN MACDONALD
SCENARIUSZ: PETER MORGAN oraz JEREMY BROCK
NA PODSTAWIE POWIEŚCI: GILES'a FODEN'a
ZDJĘCIA: ANTHONY DOD MANTLE
MONTAŻ: JUSTINE WRIGHT
SCENOGRAFIA: MICHAEL CARLIN
MUZYKA: ALEX HEFFES

Współprodukcja angielsko-niemiecka

Czas projekcji: 123 min.

(cinepix)

 Dokument bez tytułu