Już w najbliższy weekend zaczyna się jeden z najważniejszych Festiwali Filmowych w Afryce, czyli VIII International Images Film Festival for Women (IIFF) w Harare, Zimbabwe. Obok HIFA oraz ZIFF jest to jedna z trzech największych imprez kulturalnych w tym kraju. Jest też uznawany za jeden z czołowych festiwali poświęconych kobietom w Afryce.
Impreza organizowana jest przez Women Filmmakers of Zimbabwe założonej i kierowanej przez największą zimbabweańską pisarkę Tsitsi Dangarembga. Na International Images Film Festival for Women regularnie przyjeżdżają najważniejsi artyści, dziennikarze, krytycy i twórcy z regionu, w tym szczególnie z RPA. Tym bardziej warto odnotować, że podczas tegorocznej edycji IIFF, który odbędzie się w Harare od 20 do 28 listopada, wyróżniona zostanie Polska, a w jej ramach pojawi się specjalny blok pod tytułem “Polskie kino kobiece”. Nietypowe miejsce na promocję polskiego kina, ale w szczególności tu, w jednym z najbiedniejszych krajów świata istnieje wielka potrzeba obcowania z kulturą światową. W tym kraju rozrywanym przez konflikt o władzę oraz noszący status ‘upadłego państwa’ wciąż znajduje się bogate środowisko intelektualne i kulturalne, które pomimo trudności stara się rozwijać, a jeden z największych kierunków przemian dotyczy sytuacji kobiet – mówi jeden z organizatorów polskiego przeglądu kobiecego, Przemysław Stępień.
W związku z tym, na zaproszenie Women Filmmakers of Zimbabwe postanowiono pokazać na ich festiwalu specjalny blok poświęconemu kobiecemu kinu ‘przemian’ z Polski. Cykl daje możliwość promocji polskiej twórczości filmowej w miejscu, gdzie praktycznie nie ma z nią styczności, a jednocześnie pozwala wciągnąć kraje świata rozwijającego się w dyskurs z naszą kulturą. W jej ramach pokazane będzie łącznie 8 filmów, zarówno tych starszych, jak i bardziej współczesnych, a także specjalna selekcja polskich krótkich form animatorek związanych z TV Studiem Filmów Animowanych w Poznaniu. Wśród filmów pokazywanych w ramach IIFF znajdą się takie znakomite obrazy, jak “Plac Zbawiciela” w reżyserii Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, “Pora umierać” oraz “Nic” Doroty Kędzierzawskiej czy “Senność” Magdaleny Piekorz. Wśród filmów znajdzie się też parę dzieł z lat 90-tych, jak “Odwiedź mnie we śnie” Teresy Kotlarczyk oraz “Pestka” Krystyny Jandy.
Polski cykl będzie uświetniony także poprzez otwarcie festiwalu filmem “Niezawodny system” Izabeli Szylko w obecności samej reżyserki. Do tego w trakcie trwania festiwalu pokazany zostanie niedawno premierujący w polskich kinach film “Demakijaż” w reżyserii debiutantek Marii Sadowskiej, Doroty Lamparskiej i Anny Maliszewskiej w obecności producentki filmu.
Gościem specjalnym Festiwalu będzie Kazimiera Szczuka, feministka, krytyk literacki i filmowy, która spotka się z lokalnymi twórcami i środowiskami kobiecymi, a także zasiądzie na czele Jury w konkursie na Najlepszy Dokument.
Promując przegląd w Zimbabwe Katarzyna Kubacka, organizatorka wydarzenia pisze: Myślenie o kinie kobiecym podlega stereotypom i choć przełamanie ich nie jest łatwe, się zmienia. Kino to, w odbiorze powszechnym, często utożsamiane jest z dziełami mniej ambitnymi, z sentymentalnymi melodramatami lub subiektywnymi wypowiedziami feministycznymi. Być może dlatego polskie reżyserki często podkreślają indywidualizm swoich wypowiedzi i nie zgadzają się na taki rozdział. Źródeł rozwiązań filmowych, które wykorzystują w pracy szukają we wrażliwości ludzkiej, nie kobiecej.
Festiwal jest zazwyczaj szeroko relacjonowany w Zimbabwe, więc ma zagwarantowaną obecność w prasie lokalnej (również niezależnej) i telewizji publicznej, a także będzie szeroko relacjonowany w prasie afrykańskiej.
Specjalny blok poświęcony polskim kobietom został zorganizowany dzięki Fundacji Filmgramm (organizator “AfryKamery”) oraz Polskiemu Instytutu Sztuki Filmowej.
Justyna Wrońska