Festiwal Ethno Port

afryka.org Polecamy Festiwal Ethno Port

Centrum Kultury „Zamek” zaprasza na pierwszą edycję festiwalu Ethno Port. Do Poznania przyjadą pierwszoplanowe osobowości sceny world music. Wśród nich znajdą się Adama Drame i uwaga… Oumou Sangare! Oboje wystąpią 15 czerwca.

Organizatorzy festiwalu chcą zaprosić słuchaczy do spotkania z twórczością tych artystów, którzy w swoim dorobku mają szczególnie wartościowe dokonania. Będzie to zarówno muzyka czysta i surowa w swej formie, bliska temu, jak brzmiała od pokoleń, jak i ta, która korzysta z bardzo współczesnych i nowoczesnych rozwiązań brzmieniowych czy aranżacyjnych. Czasem po prostu zaprosi do tańca, kiedy indziej skłoni do zadumy. Zawsze będzie jednak za nią stała prawdziwa, istotna opowieść.

Na festiwalu nie zabraknie dwóch gwiazd afrykańskiej muzyki. Będą to:

Adama Drame (1954), wirtuoz gry na afrykańskim bębnie djembe, urodził się i mieszka do dziś w Burkina Faso. Pochodzi z rodziny muzyków, którzy w kulturze afrykańskiej nazywani są griotami. Początek wielkiej międzynarodowej kariery Drame to rok 1979. Artysta wystąpił wtedy w Genewie na festiwalu muzycznym Bois de la Batie. Jego solowy koncert zachwycił zarówno widzów, jak i krytyków. Styl gry muzyka wywodzi się wprawdzie z tradycyjnego sposobu bębnienia w afrykańskiej muzyce Malinke, jest jednak bardzo osobisty i nowatorski. Z bębna djembe artysta wydobywa niezwykłe bogactwo i różnorodność dźwięków.

Adama Drame szybko stał się niekwestionowanym mistrzem djembe. W kolejnych latach wydał kilkanaście płyt autorskich; nagrywał także z innymi muzykami z Europy i Ameryki. Obok koncertów solowych zaczął występować również jako lider wieloosobowych zespołów afrykańskich, które grają tradycyjną muzykę afrykańską,

Oumou Sangare, wspaniała malijska diva jest niekwestionowaną gwiazdą muzyki afrykańskiej. Sangaré urodziła się i wychowała w Bamako. Jej rodzina wywodzi się z Wassoulou (Mali południowe). Tradycje muzyczne tego regionu, a także historia rodzinna zdeterminowały jej twórczość: zarówno styl śpiewu, jak i problemy społeczne poruszane w tekstach. Najważniejszą osobą dla jej muzycznego rozwoju była matka, pieśniarka Aminata Diakhite, która śpiewaniem na weselach i chrzcinach utrzymywała rodzinę. Oumou towarzyszyła jej, odkąd skończyła 5 lat. Podczas jednego z takich występów dostrzeżony został jej naturalny talent wokalny. 16-letnia Oumou została zaproszona do zespołu Djoliba Percussions. W 1989 roku, już ze swoim własnym zespołem, nagrała pierwszą płytę Mossolou (co w języku Wassoulou znaczy kobieta), która odniosła w Afryce bezprecedensowy sukces.

Oumou Sangaré korzysta ze stylu wassoulou, który charakteryzuje się silnym, hipnotycznym rytmem tanecznym wygrywanym na sześciostrunowej harfie – ngoni. W swoich tekstach artystka komentuje różnorodne aspekty życia swojego kraju, a przede wszystkim mówi o prawach kobiet. Jej utwory poruszają tematy tabu (poligamia, prawo kobiet do wolnego wyboru, kobieca zmysłowość). Artystka występowała na wielu scenach świata (Opera w Melbourne; Hollywood Bowl, Roskilde Festiwal…).

A tak organizatorzy Ethno Portu piszą o festiwalu:

Muzyka otacza nas dziś ze wszystkich stron. Kłopot w tym, że w wielu wypadkach staje się zaledwie „wypełniaczem”, dźwiękowym tłem, szumem, w którym nie słyszymy już melodii i śpiewu. Tymczasem dla nas, organizatorów festiwalu Ethno Port Poznań, muzyka jest czymś szczególnym. Wierzymy bowiem, że wciąż może ona nieść ze sobą ważne znaczenia, że – będąc uniwersalnym językiem – może łączyć ludzi, Bo zachwyt i wzruszenie, podobnie jak śpiew i taniec, są niezależne od granic czy ideologii. Za sprawą barwy dźwięku, harmonii, czasem zaledwie melodii czyjegoś języka możemy odkrywać ich niezwykłość – niespodziewane lądy…

Żyjemy w czasach globalizacji, w czasach znikających granic. Jesteśmy blisko siebie jak nigdy dotąd, ale wiemy o sobie nawzajem wciąż za mało. W dodatku dominująca pop kultura próbuje wszystko uniformizować. Można się przed tym bronić, odkrywając, w zachwycie nad różnorodnością, swoje własne – i cudze korzenie. Wyznacznikiem własnej kultury, odrębności może być właśnie muzyka wywodząca się ze źródeł. Mając oparcie w tak rozumianej tradycji, odnajdując w ten sposób własną tożsamość, artyści z różnych stron świata potrafią budować fascynujący dialog różnorodnych kultur. Wykonawcy i wielbiciele muzyki etno na całym świecie odkryli tę prawdę już dawno temu. Za tym odkryciem stoi zarazem zupełnie naturalna chęć poznania, zobaczenia kultury innych, jak i po prostu pragnienie usłyszenia nowej, pięknej muzyki. A być może trudno w dzisiejszych czasach o bardziej emocjonujące muzyczne doświadczenie.

Oczywiście, pragnąca ujednolicić wszystko pop kultura, niejednokrotnie w egzotycznym opakowaniu przedstawia mało interesujące zjawiska. Dlatego też ze szczególną dbałością przygotowaliśmy każdy szczegół programu naszego festiwalu. Chcemy zaprosić słuchaczy do spotkania z twórczością tych artystów, którzy w swym dorobku mają szczególnie wartościowe dokonania. Czasem będzie to muzyka bardziej surowa, bliska temu, jak brzmiała od pokoleń. Kiedy indziej będzie korzystała z bardzo współczesnych i nowoczesnych rozwiązań brzmieniowych czy aranżacyjnych. Czasem po prostu zaprosi do tańca, kiedy indziej skłoni do zadumy. Zawsze będzie jednak za nią stała prawdziwa, istotna opowieść.

Ważne jest dla nas miejsce, w którym chcemy się przysłuchiwać tej muzyce. To brzeg rzeki Warty, która może być traktowana jako ścieżka prowadząca nas w podróż. Port, z którego chcemy wypłynąć w drogę, w rejs po fascynujących muzycznych opowieściach.

Wiemy, że muzyka jest jedna, a wszelkie podziały, definicje są kwestią bardzo względną. Nie przypadkiem więc zapraszamy do udziału w naszym festiwalu artystów z różnych stron świata. Fenomen znakomitej jakości artystycznych poszukiwań wykonawców ze Skandynawii jest od wielu lat zjawiskiem szczególnym; zapraszamy zatem słuchaczy, by wraz z nami odkrywali piękno muzyki świata z Północy Europy. Trudno wyobrazić sobie podobny festiwal bez muzyki afrykańskiej, która od kilku dekad kształtuje myślenie wielu gwiazd światowej muzyki, dlatego zaprezentujemy ważnych twórców z tego kontynentu. Chcemy też poznać i przybliżyć duchową i mistyczną tradycję Orientu, ale także bardziej nowoczesny wymiar muzyki z tamtego kręgu.

Na każdym kontynencie, w wielu zakątkach świata rodzi się wciąż pasjonująca muzyka. Zapraszamy do jej odkrywania wraz z nami, zapraszamy na Ethno Port Poznań! 

Program festiwalu:

13.06. (piątek)
g. 18 Otwarcie festiwalu (stare koryto Warty – scena)
g. 19 Indialucía Indie / Polska (stare koryto Warty – namiot)
g. 21 Värttinä / Finlandia (stare koryto Warty – scena)
g. 23 Chemirani’s / Iran (stare koryto Warty – namiot)

14.06. (sobota)
g. 17 Gadająca Tykwa / Polska (stare koryto Warty – scena)
g. 19 Fláre Beás Band / Węgry (stare koryto Warty – scena)
g. 21 Panjabi MC / UK (stare koryto Warty – scena)
g. 23 Kimmo Pohjonen / Finlandia (stare koryto Warty –namiot)

15.06. (niedziela)
g. 12 Pokaz filmu Opowieść Griota, reż. Adam Różański, Ozumi Films 2007(CK Zamek – Sala Wielka)
g. 17 Village Kollektiv / Polska (stare koryto Warty – scena)
g. 19 Adama Drame / Burkina Faso (stare koryto Warty – namiot)
g. 21 Oumou Sangaré / Mali (stare koryto Warty – scena)

Uwaga! Do wygrania są dwa dwuosobowe zaproszenia na koncert Drama i Sanagare. Więcej informacji w dziale "Konkursy".

Wstęp?

Cena biletu na jeden dzień festiwalu:15 PLN
karnet na trzy dni: 30 PLN

Bilety do nabycia w…
kasa Centrum Kultury ZAMEK
www.eventim.pl oraz punkty sprzedaży w całym kraju
www.bilety24.pl
Centrum Informacji Miejskiej Poznań
kasy na festiwalu przy wejściach: od ul. Mostowej i od strony mostu Rocha

Jak dojechać?

Festiwal odbędzie się w starym korycie rzeki Warty. Ze Starego Rynku można tam dojść w ciągu kilku minut, idąc ulicą Wielką, dalej ul. Chwaliszewo i Czartoria. Główne wejścia usytuowane będą z trzech stron: od ul. Mostowej, od ul. Czartoria oraz przez wał przeciwpowodziowy od strony mostu Rocha.

Z dworca PKP dojechać można bezpośrednio autobusem nr 51.
Z portu lotniczego Ławica do centrum odjeżdżają dwa autobusy nr L i 59.
W najbliższym sąsiedztwie terenu festiwalowego zatrzymują się linie autobusowe 60, 63, 67, 74, 76 i 83 oraz tramwaje 2, 3, 4, 5, 8, 9, 13, 16, 17.
Bilety: 15-minutowy normalny kosztuje 2 zł, ulgowy 1,70 zł/; 24-godzinny normalny na sieć, na linie zwykłe, pospieszne i nocne: 13,20 zł.

Przy Starym Rynku obowiązuje strefa parkowania, najtaniej jest w podstrefie C /cena postoju – 2 zł za każdą godzinę; płatne od pon.-pt. w godz. 10.00-18.00/.

 Dokument bez tytułu