Doc Review: “Niewolnicy” i “Soul Power”

afryka.org Kultura Film Doc Review: „Niewolnicy” i „Soul Power”

Dziś prezentacja ostatnich dwóch filmów, które będziecie mogli zobaczyć na festiwalu Planete Doc Review.

Niewolnicy /Slaves

Reżyseria /Directed by: Hanna Heilborn, David Aronowitsch
Produkcja /Production: Story AB, Szwecja, Norwegia /Sweden, Norway 2008
15 min

Wybrane nagrody i festiwale /Selected festivals and awards:
2009 – Berlinale, Berlin International Film Festival – Crystal Bear w kategorii Generation 14plus, Najlepszy Film Krótkometrażowy /Crystal Bear in Generation 14plus Category, The Best Short Film; One World – International Human Rights Documentary Films Festival; Thessaloniki Documentary Festival; Hong Kong Independent Short Film & Video Awards; Movies that Matter the Amnesty International Film Festival; It’s All True – International Documentary Film Festival, São Paulo; Nashville Film Festival; Visions du Réel International Film Festival, Nyon; San Francisco International Film Festival; Stuttgart Trickfilm International Animated Film Festival

Na terenie południowego Sudanu od 20 lat trwa wojna domowa. A wraz z nią kwitnie niewolnictwo. 9-letnia Abuk i 15-letni Machiek w prostych, lakonicznych zdaniach opowiadają o piekle, przez które przeszli: porwaniu, śmierci rodziców, głodzie, biciu, strachu. Wysmakowana oprawa filmu dodatkowo potęguje kontrast między ich słowami a turystyczną wizją Afryki jako miejsca pełnego kolorów i zapierających dech w piersiach widoków.

Soul Power /Soul Power

Reżyseria /Directed by: Jeffrey Levy-Hinte
Produkcja /Production: Antidote International Films, USA 2008
93 min

Wybrane festiwale /Selected festivals:
2009 – Berlinale, Berlin International Film Festival
2008 – Toronto International Film Festival

Najlepsza muzyka, jakiej możecie słuchać na żywo, zostanie zagrana w Kinszasie! – zachęcał Lloyd Price, odpowiedzialny za promocję festiwalu Zaire’74. Nie rzucał słów na wiatr, w stolicy Zairu zagrali bowiem najwięksi: James Brown, B.B. King, Bill Withers, Celia Cruz, The Crusaiders, Sister Sledge i wielu innych. Pomysł stworzenia festiwalu soulowego powstał przy okazji organizowanej w Kinszasie walki bokserskiej Muhammada Alego i George’a Foremana. Zainteresowanie imprezą przerosło wszelkie oczekiwania, trzydniowe występy przyniosły chwilę wytchnienia państwu pod rządami despotycznego Mobutu i wielkie poczucie solidarności społeczności afroamerykańskiej. I’m black and I’m proud – śpiewał James Brown przed zejściem ze sceny.

Inwestor, który uruchomił środki do produkcji festiwalu, uwzględnił też produkcję filmu na temat Zaire’74. Dokumentowało go czterech operatorów pod kierownictwem doświadczonego filmowca Alberta Mayslesa. Zdjęcia realizowano w stylistyce direct cinema, co świetnie oddaje powstałą mieszankę nerwów i euforii. Pokazuje zaplecze, przygotowania, imprezy towarzyszące, ideologiczne wystąpienia uczestników, spontaniczne koncerty organizowane w samolocie i na ulicach miasta. Film i taśmy z nagraniem koncertu przeleżały kilkanaście lat nietknięte, żeby powrócić na ekran dzięki znakomitej pracy zespołu Jeffreya Levy-Hinte’a. Dzięki montażowi i zdjęciom otrzymujemy dokumentalny skrót elektryzujących i wybuchowych trzech dni emanujących mocą soulu.

Więcej informacji na www.docreview.pl

 Dokument bez tytułu