ORF 2016: JAH9

afryka.org Kultura Muzyka ORF 2016: JAH9

Ważna postać na podziemnej scenie poetyckiej Jamajki w instrumentalnym dubie znalazła miejsce, gdzie jej słowa mogły żyć. Głęboko mistyczna Jah9 jest jednym z najbardziej charyzmatycznych artystów, którzy wypłynęli na fali ruchu Reggae Revival. Po raz pierwszy w Polsce ze swoim zespołem Dub Treatment, promować będzie nowy album “9”. Słowo, dźwięk i kobieca siła.

Jah9 wyłoniła się z poezji, dubu i ducha, by stać się potężną kobiecą energią w powszechnym oddolnym ruchu świadomości. Zainspirowana otwartymi przestrzeniami, jakie zapewniał instrumentalny jamajski dub lat 70-tych, przy swojej drobnej posturze Jah9 zaskakuje potężnym głosem. Reprezentuje ducha dużo starszego niż teraźniejszość: “przypomina mroczny płacz o prawdę i sprawiedliwość Niny Simone”. Jej filozofia jest głęboko duchowa, a jej styl to Jazz on Dub.

Naprawdę Janine Cunningham, Jah9 spędziła pierwsze 9 lat w Falmouth, Trelawny – jamajskiej wsi na zachodnim skraju wyspy. W 1991 roku wyprowadziła się do Kingston, gdzie wiejską dziewczynę przyzwyczajoną do idyllicznego miejsca, gdzie każdy zna każdego, uderzył chaos udający tylko porządek. Wrażliwa na otoczenie, odważyła się wniknąć do środka i znalazła ujście dla swoich uczuć w przelewanych na papier słowach.

Dorastając w świadomej rodzinie z ojcem kaznodzieją i matką – pracownikiem społecznym, Janine zawsze była świadoma niesprawiedliwości na świecie. Jednak dopiero na terenie kampusu Uniwersytetu Indii Zachodnich wyruszyła w podróż, aby odnaleźć swój prawdziwy głos. Spotykała się tam z grupą społecznie świadomych znajomych z kręgu Rastafari. Jej serce otworzyło się na nauki Haile Selassie I, a do uszu dotarł hipnotyczny bas ciężkich rytmów dub roots reggae. Gdy poznała znaczenie słowa “Jah” oraz cyfry “9”, Janine powróciła do swojego pseudonimu z dzieciństwa, Jah9.

Zaczęła nagrywać ze znanym klawiszowcem i flecistą Sheldonem Bernardem, a jej demo przyciągnęło uwagę legendarnego Beresa Hammonda, który pomógł rozwinąć jej technikę. Później nawiązała współpracę z producentem Donovanem Bennettem z Don Corleon Records i w 2010 roku wydała tam swoje pierwsze dwa single. Jej determinacja zaowocowała wydaniem debiutanckiego albumu zatytułowanego “New Name” (2013), hołdu dla jej osobistej podróży duchowej, wyprodukowanego przez Rory’ego ‘Stone Love’ Gilligana. Od tamtej pory Jah9 występuje na ważnych scenach europejskich i amerykańskich festiwali reggae ze swoim zespołem The Dub Treatment. Opisywana jako “czarna magia” oraz posiadaczka „urzekającego vibrato przypominającego młodą Ellę Fitzgerald i korzennego luzu w stylu Erykah Badu”, jej wypełnione dubem występy na żywo podnoszą świadomość i wywołują duchowe przebudzenie. Jah9 zakorzeniona jest w afrykańskim dziedzictwie. W 2015 roku podczas trasy we Włoszech i na Malcie zaangażowała się w sprawy afrykańskich uchodźców.

Słowa Jah9 są odzwierciedleniem życia, jakie sobie stworzyła. Jako działaczka społeczna działa na rzecz rozwoju młodzieży. Pomogła opracować programy dla

zagrożonej młodzieży w Kingston, pracowała nad stworzeniem programu uwrażliwienia opinii publicznej “Healing of the Nation” i młodzieżowej organizacji non-profit związanej ze sztuką Manifesto JA w 2005.

W 2016, będącym rokiem cyfry 9 (2+0+1+6), Jah9 stworzyła sobie fundament groźnego tekściarza i rewolucyjnej siły. Przenosi też swoją energię do bardziej osobistej odsłony stylu „Jazz on Dub”. W symbolice cyfra 9 to znak stworzenia i kolebka wszechświata. Jah9 jest gotowa by zaprezentować w Ostródzie swój drugi album zatytułowany „9”.

Red Stage, Ostróda Reggae Festival, 13-08-2016

 Dokument bez tytułu