Gavin Hood autor filmu na miarę Oskara

afryka.org Kultura Film Gavin Hood autor filmu na miarę Oskara

Po skończeniu studiów prawniczych w RPA, Hood krótko pracował jako aktor, po czym przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, gdzie rozpoczął naukę na wydziale reżyserii i scenopisarstwa na UCLA. W 1993 roku otrzymał nagrodę Diane Thomas Screenwriting Award za swój pierwszy scenariusz "A Reasonable Man". Opowieść zainspirowana był przypadkiem rytualnego mordu. W jury konkursu znaleźli się między innymi Steven Spielberg, Michael Douglas i Kathleen Kennedy.

Po ukończeniu studiów, Hood wrócił do RPA, gdzie zajął się pierwszą pracą jako scenarzysta i reżyser, przygotowując filmy edukacyjne dla nowoutworzonego Departamentu Zdrowia, który zaczynał w owym czasie walkę z epidemią HIV i AIDS. Za pracę dla telewizji edukacyjnej, reżyser otrzymał Artes Award (odpowiednik Emmy w RPA) i był nominowany do innych nagród.

W 1998 roku Hood zadebiutował jako reżyser krótkometrażowego filmu "The Storekeeper". Film zdobył trzynaście nagród na całym świecie, między innymi nagrodę główną na międzynarodowym festiwalu filmowym w Melbourne, dzięki czemu brano go w 1998 roku pod uwagę w nominacjach do Oskara.

"The Storekeeper" otworzył Gavinowi Hoodowi drogę do zrealizowania niskobudżetowego filmu fabularnego "A Reasonable Man", do którego scenariusz sam napisał, który wyreżyserował, a także był jego współproducentem (obok Paula Raleigha). Sam Hood wystąpił w nim u boku nominowanego do Oskara sir Nigela Hawthorne'a. W 2001 roku twórca otrzymał All Africa Film Awards dla najlepszego aktora, scenarzysty i reżysera. Na festiwalu w Sundance w 2000 roku Variety nazwało Hooda jednym z dziesiątki najbardziej obiecujących reżyserów.

W 2001 roku, Hooda zatrudniono do zaadaptowania i wyreżyserowania filmu na podstawie powieści "W pustyni i w puszczy" Henryka Sienkiewicza. Chociaż obraz kręcono w Afryce, grany był w języku polskim. Gavin Hood pracował nad filmem korzystając z pomocy tłumacza. Obraz stał się w roku jego wprowadzenia na ekrany najbardziej dochodowym filmem w Polsce i otrzymał nagrodę Best of The Fest na międzynarodowym festiwalu filmów dziecięcych w Chicago w 2002 roku.

(Best Film)

 Dokument bez tytułu