Pozostając na tej stronie wyrażasz jednocześnie zgodę na korzystanie z plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.    

12-05-2013 | Polecamy | afryka, muzyka, polska

Gadająca Tykwa – afro-słowiański blues w Progresji

20 czerwca Klub Progresja, Strefa Rytmu i Centrum Kultur Świata zaprasza na koncert zespołu Gadająca Tykwa inaugurujący Festiwal Strefy Rytmu i Centrum Kultur Świata.

© Gadająca Tykwa 

Gadająca Tykwa to jedna z pierwszych polskich grup etno bluesowych, założona w 2006 roku przez Gwidona Cybulskiego, jednego z najwybitniejszych polskich muzyków tego gatunku. Specyficznego charakteru granej przez nich muzyce nadaje połączenie tradycyjnych instrumentów ludowych z instrumentami używanymi w muzyce klasycznej czy rozrywkowej. Na koncertach Tykwy usłyszymy zarówno pochodzące z Afryki Zachodniej balafony, ngoni, djembe, gitę jak i kubańskie conga, tradycyjne tureckie flety ney, bułgarski kawal, lirę korbową, drumlę czy didjeridoo, oraz waltornię, kontrabas i gitarę akustyczną. Łączą gorące afrykańskie rytmy z lirycznymi dźwiękami Azji i swojskimi polskimi melodiami. Muzyka, którą wykonują jest niepowtarzalnym tyglem, w którym stykają się różne kultury.

Zespół był wielokrotnie nagradzany i doceniany na festiwalach muzyki etnicznej, a muzycy wchodzący w jego skład to multiinstrumentaliści grający na tradycyjnych instrumentach afrykańskich, azjatyckich i polskich. W skład grupy wchodzą Nikodem Bąkowski, Gwidon Cybulski, Tomasz Kubica, Michał Lamża, Kuba Pogorzelski, Sebastian Wielądek.

Gadająca Tykwa jest jednym z najoryginalniejszych zespołów na polskiej scenie muzycznej nie tylko w ramach własnego gatunku.

Charakterystyczne brzmienie zawdzięcza artystom, którzy oprócz tego projektu mają na swoich kontach muzykę filmową (np. Sebastian Wielądek – współpraca muzyczna przy filmie Essential Killing J. Skolimowskiego), projekty teatralne (m.in. Gwidon Cybulski – spektakle „Obsesja” Teatr Remus i „Moja Nina” Teatru Konsekwentnego, spektakle Teatru Roma; Sebastian Wielądek – „Burza” Szekspira w Teatrze Ateneum, Michał Lamża – stała współpraca z Teatrem Żydowskim i Konsekwentnym), projekty muzyczno-taneczne w międzynarodowym gronie artystów (m.in. Kuba Pogorzelski – współtwórca szkoły bębniarsko – tanecznej Strefa Rytmu), współpracowali też z najlepszymi artystami m. in. w Afryce Zachodniej, Brazylii, na Kubie oraz z muzykami z Iranu, Turcji, krajów arabskich.

Koncert zainauguruje festiwal trwający od 20 do 23 czerwca, podczas którego atrakcjami będą m. in. warsztaty gry i tańca, pokazy grup warsztatowych tanecznych i muzycznych, pokazy mistrzów współpracujących ze Strefą Rytmu i wiele innych.

Bilety na koncert: 20 zł w przedsprzedaży i 30 zł w dniu koncertu

Marta Górska

Więcej informacji na temat muzyków Gadającej Tykwy:

Gwidon Cybulski - multiinstrumentalista, wokalista, grający na instrumentach etnicznych takich jak: balafony, ngoni, djembe, konga, tabla, didgeridoo, drumle, gitara i bluesowe harmonijki ustne. Jest założycielem afrobluesowego zespołu Wielbłądy, a także liderem utytyłowanej grupy Gadająca Tykwa. Jest również członkiem i założycielem zespołów Nell Ambientes i radio Samsara.

Współpracuje ze stowarzyszeniem opowiadaczy "Studnia O", tworząc muzyczną oprawę do opowieści i spektakli narratorsko-muzycznych, oraz z Teatrem Remus. W ramach projektu "Chopin na pięciu kontynentach", wchodzi w skład zespołu Marii Pomianowskiej. Brał udział w spektaklach muzycznych "Akademia Pana Kleksa" Teatru Roma oraz "Chopiniada" pod przewodnictwem Andrzeja Borzyma. 

Sebastian Wielądek - Muzyk - samouk oraz kolekcjoner instrumentów etnicznych, podejmuje także próby ich konstruowania.

Współtworzy takie projekty jak: Gadajaca Tykwa, Mosaic, Yerba MaterNell Ambientes, Zespół Polski. 

Współpracuje z teatrami, stowarzyszeniem Grupa Studnia O, gdzie zajmuje sie oprawą muzyczną, współtworzy muzykę filmową.

Kuba Pogorzelski - Perkusjonalista specjalizujący się w instrumentach Afryki Zachodniej. Edukację muzyczną zdobywał w Mali, Senegalu oraz Gwinei. Jest założycielem szkoły gry na bębnach etnicznych Strefa Rytmu.

W 2006 roku stworzył West African Project, w ramach którego zaprasza do Polski wybitnych muzyków z Czarnego Lądu. Stanowi rytmiczny filar zespołu Gadająca Tykwa oraz Wielbłądy. Tradycję afrykańską z powodzeniem zestawia z muzyką polską i słowiańską w legendarnej grupie polskiej sceny folkowej Kwartet Jorgi oraz z jazzem – w African Sound and Visual Project Wojtka Staroniewicza.

Jest też członkiem grupy Ritmodelia, zespołu, który zasilają czołowi perkusiści polskiej sceny muzycznej i który z pomocą instrumentarium brazylijskiego wykonuje nowocześnie zaaranżowane utwory perkusyjne.

Oprócz tego tworzy muzykę do spektakli teatralnych ("Urojenia" w reż. Krzysztofa Rekowskiego). Specjalizuje się w grze na bębnach djembe i dundun, gra również na innych instrumentach perkusyjnych: latynoamerykańskich (conga, bongosy, bata), brazylijskich (chocalio, reco reco) afrykańskich (kirin, gita, karignan, kese kese).

Michał Lamża - Od siódmego roku życia kształcił się muzycznie ucząc się gry na fortepianie, a od 13 roku życia dodatkowo na kontrabasie. W 2005 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie, jako kontrabasista klasyczny. W tym zawodzie pracował z takimi zespołami jak Filharmonia Narodowa, Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Sinfonia Varsovia.

Szybko jednak zainteresował się innymi gatunkami muzycznymi. Do tej pory występuje jako kontrabasista w zespole Klezmersi (grając muzykę żydowską, bałkańską). Nagrał również dla Polskiego Radia płytę bluesową z Natalią Sikorą do tekstów Cypriana Kamila Norwida pt. „Absurdustra”. Gra na instrumentach klawiszowych w zespołach Płyny, Times New Roman, na kontrabasie i instrumentach klawiszowych w Teatrze Żydowskim w Warszawie, na kontrabasie i gitarze basowej w etnicznym projekcie Gadająca Tykwa. Bardzo często przejmuje też rolę aranżera, pisząc muzykę rozrywkową. Współpracuje z Teatrem Syrena (Hallo Szpicbródka - pianista, Śpiewnik Pana W. – kontrabasista), Teatrem Konsekwentnym (współautor muzyki do spektaklu Zaklęte Rewiry, kierownik muzyczny spektaklu Moja Nina). Pracuje też jako realizator dźwięku we własnym studiu oraz jako muzyk sesyjny w wielu studiach nagrań.

Nikodem Bąkowski - Zawodową grą na instrumentach perkusji latynoskiej (congi, timbalesy, bongosy, bata) zajmuje się już od ponad 10 lat. Uczył się m.in. na Kubie, u takich sław perkusji jak: conga – Jesús Alfonso (Los Muñequitos de Matanzas), Macho Calderón (Aguiri-Yo), Duniesky Barreto Pozo (Bamboleo, BuenaVista Social Club), Grupo Afrocuba de Matanzas, timbalesy – Ramsés Rodriguez Baralt (Ernán Lopéz Nussa, Chucho Valdes, Omara Portuondo, Pablo Milanes, Ibrahim Ferrer, Silvio Rodriguez), bata – Carlos Miguel Perez Brito, José Osmel Torreo.

W latach 2001-2004 grał na timbalesach w zespole Son de Cuba założonym przez znakomitego kubańskiego muzyka, Renell'a Valdes-Ceperro. Wielokrotnie współpracował też z zespołami: Rey Ceballo & Calle Sol, Jose Torres y Salsa Tropical, Trio Son de Cuba, Noche de Boleros, DAAB. Gra w formacji Ritmodelia, promującej batucadę – sambę brazylijską. Jest założycielem i liderem grupy Afrocuba de Acá, zajmującej się muzyką afrokubańską (toques de Orisha, rumba cubana).

W obrębie współtworzonej przez niego Szkoły Tańców Karaibskich SHO, prowadzi również zespół perkusyjny, akompaniujący pokazom tradycyjnych form tańca z rejonu Ameryki Łacińskiej i Afryki. Jako współaranżer i wykonawca bierze udział w projektach muzyki jazzowej, awangardowej i klubowej. Ma na koncie wiele występów estradowych i klubowych w całej Polsce oraz poza granicami kraju (Kuba, Emiraty Arabskie, Hiszpania, Czechy, Litwa, Szwajcaria). Od roku 2000 podejmuje działalność dydaktyczną w zakresie gry na instrumentach perkusyjnych. Aktualnie uczy w Autorskiej Szkole Muzyki Rozrywkowej i Jazzu I i II stopnia im. K. Komedy, oraz w Strefie Rytmu.

Tomek Kubica - Gra na waltorni, didjeridoo  i innych instrumentach dętych.

blog comments powered by Disqus