Pozostając na tej stronie wyrażasz jednocześnie zgodę na korzystanie z plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.    

Micheaux: Autobiograficzny charakter niemych filmów (6)

Rasa determinowała też historie miłosne, które stały się nieodłącznym elementem filmów Micheaux. W trzech ocalałych filmach niemych, trafimy do świata osobistych doświadczeń tego twórcy. Stałą postacią, pojawiającą się w filmach była kobieta o jasnej karnacji, z pozoru identyfikowana, jako przedstawicielka białej rasy. Jednak wraz z rozwojem akcji, okazywało się, że w jej krwi płynie też kropla afroamerykańskich przodków, co sprawiało, że automatycznie przeistaczała się w członkinię czarnej społeczności. więcej

Mama Marikana, czyli o kobiecie walczącej

16 sierpnia 2012 elitarna jednostka południowoafrykańskiej policji otworzyła ogień do grupy protestujących górników, zatrudnianych przez Lonmin Platinum Mine w Marikanie. 34 osoby zginęły, 78 zostało rannych, a ponad 250 osób zostało aresztowanych. więcej

Micheaux: Autobiograficzny charakter niemych filmów (5)

Temat stosunków między białą a czarną Ameryką, żywotnie dotyczył Micheaux, który reprezentował afroamerykańską społeczność. On sam doświadczał segregacji i dyskryminacji na tle rasowym, i nie zamierzał zgodzić się na traktowanie, jako obywatela drugiej kategorii. Za narzędzie walki z rasizmem uznał najpierw życie farmera na Dzikim Zachodzie, a potem swoje powieści i filmy. Natomiast za ideologiczny szkielet rozprawy z rasizmem posłużyły mu poglądy wspomnianego już Washingtona, i po części Williama Edwarda Burghardta (W.E.B.) Du Bois (1868-1963) . więcej

Micheaux: Autobiograficzny charakter niemych filmów (4)

Wątek pioniera zaznaczył się szczególnie w pierwszym okresie twórczości Micheaux. Wynikał przede wszystkim z jego życiorysu, który możemy dziś odtworzyć na podstawie jego pierwszej powieści „The Conquest”. Jej głównym bohaterem był czarny pionier, wyłamujący się panującym trendom migracji z amerykańskiego Południa do metropolii amerykańskiej Północy. W poszukiwaniu kariery i sukcesu postanowił skierować swoje kroki na zachód, do Dakoty Południowej. więcej

Micheaux: Autobiograficzny charakter niemych filmów (3)

Micheaux o filmie wiedział niewiele, a jego przygoda z kinematografią zaczęła się od ekranizacji własnej książki. Twierdził, że tylko on może zrobić dobry film na podstawie autobiograficznej powieści. W ten sposób Oscar Micheaux, wcześniej pucybut i bagażowy, później pionier na amerykańskim Zachodzie i farmer, wreszcie pisarz, został reżyserem. więcej

Micheaux: Autobiograficzny charakter niemych filmów (1)

Oscar Michaeux (1884-1951) jest w Polsce mało znaną postacią, pomimo ważnej roli, jaką odegrał w historii afroamerykańskiej kinematografii. Fakt ten nie powinien aż tak dziwić, bo również w Stanach Zjednoczonych przez kilka dziesięcioleci nie był przedmiotem intensywnego zainteresowania ze strony Amerykanów. Tym bardziej, że dorobek filmowy tego reżysera i producenta w jednym, szczególnie ten z okresu kina niemego, znamy tylko z trzech ocalałych filmów, zrealizowanych w latach 1919-1929. więcej

“Mandela. Długa droga do wolności” - filmem otwarcia AfryKamery

W środę 23 kwietnia 2014 r. rusza 9. edycja Festiwalu Filmów Afrykańskich AfryKamera. Jednocześnie w 6 miastach (Warszawa, Kraków, Poznań, Gdańsk, Białystok, Wrocław) zostaną zaprezentowane najlepsze i najnowsze produkcje afrykańskiej kinematografii. W tym roku pokazy filmowe oraz wydarzenia towarzyszące, będą koncentrowały się wokół Nigerii. więcej

Nowa odsłona AfryKamery

W ostatnim roku wiele uwagi w mediach światowych poświęcono niedawno przyjętemu przez prezydenta Museveniego restrykcyjnemu prawu w Ugandzie, które uderza w podstawowe prawa człowieka środowisk LGBT w tymże kraju. Według przyjętego prawodawstwa możliwa jest nawet kara dożywocia za praktyki seksualne, a nawet sama wolność słowa została zabroniona celem walki z „propagandą homoseksualną”. Podobne homofobiczne zaostrzenie prawa zostało przyjęte także w Nigerii, a w wielu innych krajach kontynentu politycy rozważają podjęcie podobnych kroków. więcej

9. Afrykamera!

Podczas tegorocznej AfryKamery odbędzie się specjalny pokaz nominowanego do Oscara i Złotych Globów filmu "Mandela: Długa droga do wolności" w reżyserii Justina Chadwicka. Pokaz obrazu poświęconego zmarłemu w grudniu legendarnemu przywódcy Nelsonowi Mandeli pokryje się z 20. obchodami Dnia Wolności 27 kwietnia 2014 roku. To narodowe święto Republiki Południowej Afryki upamiętnia pierwsze demokratyczne wybory w tym kraju. więcej

Afro-Ameryka 2014: "Zniewolony"

“Zniewolony” jest filmem, o którym głośno stało się po tym, kiedy znalazł się w gronie mocnych kandydatów do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Gdyby była to wyłącznie adaptacja opowieści o Solomonie Northupie, Afroamerykaninie, który stracił wolność i trafił na 12 lat do Luizjany, być może nikt nie zauważyłby tego filmu. Jednak, w sytuacji, kiedy reżyserem został Steve McQueen, znany ze swoich wcześniejszych filmów, w tym filmu “Głód” o strajku głodowym północnoirlandzkich więźniów politycznych, “Zniewolony” nie mógł przejść bez echa. więcej

Afro-Ameryka 2014: "Kamerdyner"

Cecil Gaines opowiada historię swojego życia. Czyni to w roku 2009, a opowieść rozpoczyna w 1926, w czasach dzieciństwa na plantacji bawełny w stanie Georgia. Człowiek, który został kamerdynerem w Białym Domu odkrywa przed nami nie tylko swoje życie prywatne, ale także życie Białego Domu, gdzie pracował przez ponad trzy dekady. więcej

Strona: 

1 2 3 4 ... 17 18