Pozostając na tej stronie wyrażasz jednocześnie zgodę na korzystanie z plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.    

Oscar dla "Virungi"?

Informowaliśmy już, że mauretański film „Timbuktu” zdobył nominację do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny. Ale na tym nie koniec! Brytyjsko-kongijski film „Virunga” został nominowany w kategorii najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny. więcej

Nominowane "Timbuktu"

Znamy już nominacje do 87. edycji Oscarów. Wśród nominowanych znalazł się mauretański film „Timbuktu” w reżyserii Abderrahmane Sissako. Obraz walczy o nagrodę w kategorii „film nieanglojęzyczny”. więcej

„Not In My Neighbourhood” - film o architekturze RPA i USA

Wkrótce swoją premierę będzie miał film Kurta Ordersona „Not In My Neighbourhood”. Film poruszać będzie temat kolonizacji i przesiedleń. Na przykładzie Kapsztadu, Johannesburga i Nowego Jorku reżyser chce pokazać, w jaki sposób te procesy kształtowały miejską architekturę i plan. więcej

The Power Of Words - słowa Mandeli zaklęte w filmie

The Power of Words to wspólny projekt Nelson Mandela Foundation, Out of Africa Entertainment, Tribeca Film Institute oraz Montblanc. Jest to seria krótkich filmów, zainspirowanych słowami Nelsona Mandeli. Projekt ma oddać hołd zmarłemu rok temu prezydentowi RPA. The Power of Words ma także inspirować najmłodsze pokolenie. więcej

Micheaux: Autobiograficzny charakter niemych filmów (6)

Rasa determinowała też historie miłosne, które stały się nieodłącznym elementem filmów Micheaux. W trzech ocalałych filmach niemych, trafimy do świata osobistych doświadczeń tego twórcy. Stałą postacią, pojawiającą się w filmach była kobieta o jasnej karnacji, z pozoru identyfikowana, jako przedstawicielka białej rasy. Jednak wraz z rozwojem akcji, okazywało się, że w jej krwi płynie też kropla afroamerykańskich przodków, co sprawiało, że automatycznie przeistaczała się w członkinię czarnej społeczności. więcej

Mama Marikana, czyli o kobiecie walczącej

16 sierpnia 2012 elitarna jednostka południowoafrykańskiej policji otworzyła ogień do grupy protestujących górników, zatrudnianych przez Lonmin Platinum Mine w Marikanie. 34 osoby zginęły, 78 zostało rannych, a ponad 250 osób zostało aresztowanych. więcej

Micheaux: Autobiograficzny charakter niemych filmów (5)

Temat stosunków między białą a czarną Ameryką, żywotnie dotyczył Micheaux, który reprezentował afroamerykańską społeczność. On sam doświadczał segregacji i dyskryminacji na tle rasowym, i nie zamierzał zgodzić się na traktowanie, jako obywatela drugiej kategorii. Za narzędzie walki z rasizmem uznał najpierw życie farmera na Dzikim Zachodzie, a potem swoje powieści i filmy. Natomiast za ideologiczny szkielet rozprawy z rasizmem posłużyły mu poglądy wspomnianego już Washingtona, i po części Williama Edwarda Burghardta (W.E.B.) Du Bois (1868-1963) . więcej

Micheaux: Autobiograficzny charakter niemych filmów (4)

Wątek pioniera zaznaczył się szczególnie w pierwszym okresie twórczości Micheaux. Wynikał przede wszystkim z jego życiorysu, który możemy dziś odtworzyć na podstawie jego pierwszej powieści „The Conquest”. Jej głównym bohaterem był czarny pionier, wyłamujący się panującym trendom migracji z amerykańskiego Południa do metropolii amerykańskiej Północy. W poszukiwaniu kariery i sukcesu postanowił skierować swoje kroki na zachód, do Dakoty Południowej. więcej

Micheaux: Autobiograficzny charakter niemych filmów (3)

Micheaux o filmie wiedział niewiele, a jego przygoda z kinematografią zaczęła się od ekranizacji własnej książki. Twierdził, że tylko on może zrobić dobry film na podstawie autobiograficznej powieści. W ten sposób Oscar Micheaux, wcześniej pucybut i bagażowy, później pionier na amerykańskim Zachodzie i farmer, wreszcie pisarz, został reżyserem. więcej

Micheaux: Autobiograficzny charakter niemych filmów (1)

Oscar Michaeux (1884-1951) jest w Polsce mało znaną postacią, pomimo ważnej roli, jaką odegrał w historii afroamerykańskiej kinematografii. Fakt ten nie powinien aż tak dziwić, bo również w Stanach Zjednoczonych przez kilka dziesięcioleci nie był przedmiotem intensywnego zainteresowania ze strony Amerykanów. Tym bardziej, że dorobek filmowy tego reżysera i producenta w jednym, szczególnie ten z okresu kina niemego, znamy tylko z trzech ocalałych filmów, zrealizowanych w latach 1919-1929. więcej

Strona: 

1 2 3 ... 16 17