Pozostając na tej stronie wyrażasz jednocześnie zgodę na korzystanie z plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.    

Warszawski Dzień Afryki 2017, wbrew...

Od 2008 roku, na warszawskiej mapie kulturalnej, widnieje dzień Afryki, jako wydarzenie nawiązujące do powołania Organizacji Jedności Afryki (obecna Unia Afrykańska) w Addis Abebie w 1963. To święto jest obchodzone na całym świecie, tam...

28 maja Dzień Afryki zagra po raz dziewiąty!

Wbrew wszelkim przeciwnościom, brakowi finansów i nieprzyjaznymy wielokulturowości czasom, organizujemy po raz dziewiąty ogólnopolskie obchody święta Afryki w Polsce. Każdego roku gramy w przestrzeni miejskiej Warszawy. Wstęp...

Wielokrotnie urodzony

Dlaczego wiek nie jest tak ważny w Ghanie? Czy Ghańczycy często zmieniają swoją datę urodzenia? 

Blog Mamadou Diouf

Warszawski Dzień Afryki 2017, wbrew...

Afryka Inaczej

28 maja Dzień Afryki zagra po raz dziewiąty!

Czytelnia

Wielokrotnie urodzony

Santeria

Nazwa santeria pochodzi od hiszpańskiego słowa santo czyli święty. W zależności od miejsca i przynależności plemiennej, nowa religia nosiła nazwy La Regla de Ocha (Obrządek Ocha) , La Regla de Palo (Obrządek Palo) i Regla de Congas (Obrządek Konga). Na pierwszej z nich - najbardziej rozpowszechnionej, głębokie piętno wycisnęła religia Jorubów (na Kubie zwanych lucumi) w przeciwieństwie do trzeciej pochodzącej od ludów Bantu. Nieco innym porządkiem religijnym jest Sociedad Secreta de Abakua. Bez względu na nazwę i miejsce praktyk wyróżnić możemy mnóstwo elementów wspólnych: syntezę monoteizmu i politeizmu; wiarę w magiczną moc roślin, minerałów, zwierząt (moc - ashe); rytuał inicjacji; składanie ofiar; wróżbiarstwo; medycynę naturalną, muzykę i taniec w liturgii; brak struktury organizacyjnej; legendy itd. Wspólnym świętem dla wszystkich regli jest święto Babaluaye odbywające się w dniu świętego Łazarza (17 grudnia) w Santiago de Cuba. więcej

Benin według Kerekou

Kerekou to kliniczny przypadek zachodnioafrykańskiej dyktatury, która w końcu ugięła się przed żądaniem demokratyzacji kraju. Media rzadko mówią o Beninie, tym bardziej o jego prezydencie. Ostatnie wybory prezydenckie przypomniały światu o istnieniu tego państwa na politycznej mapie Afryki Zachodniej. więcej

God is love company - historia jednego pogrzebu

Brak pośpiechu, cierpliwość i czas są tu istotnymi pojęciami, nie tylko, jeśli odnoszą się one do uczestnictwa we wszelkiego rodzaju ceremoniach i świętach w Afryce. Europejskie "oszczędzanie" czasu, nieodłączny fetysz-zegarek na ręku, zachłanność na łatwo dostępne, proste do odczytania i "cepeliowskie" przeżycia u "dzikusów", w oczach Afrykańczyka to śmieszne, niezrozumiałe i godne pożałowania cechy. więcej

Impresje o tańcu, rozmowach spod prysznica i tro-tro

Bezcelowe jest zastanawianie się, jakie są różnice w odczuwaniu intymności w szeroko pojętej mentalności europejskiej - Ghanijczyk powiedziałby po prostu 'białej' - nieważne, czy europejskiej czy amerykańskiej - a ghanijskiej - Polak powiedziałby 'afrykańskiej'. Bo też drażliwe jest doszukiwanie się jakichkolwiek 'cech wspólnych' czy szufladkowanie odczuć, które zaistniały między dwojgiem ludzi właśnie dzięki swojej niepowtarzalności. Czy to nie tajemniczość spojrzeń, magia chwili, spotkanie dotyków stanowią istotę intymności? Zbawienny brak definicji. Narzucający się subiektywizm. Cudowność Przypadku. Nieunikniony banał wyrastający wraz ze słowami. więcej

Kim jest Yoweri Museveni

Był czas, kiedy Zachód mówił o nim, jak o wschodzącej nadziei na przyszłość kontynentu afrykańskiego. Moment zachwytu nad polityką gospodarczą prowadzoną przez Museveniego. Jednak nadeszła chwila ostrej krytyki. Tuż przed wyborami prezydenckimi. więcej

Wudu - religia i tradycja

Wudu oznacza religię , zwyczaje rytualne, taniec i styl życia prawie 90% ludności Haiti. Haiti, wyspę w basenie Morza Karaibskiego zamieszkuje około 90% potomków Afrykańczyków i 9% Mulatów. Przodkowie wielu z nich przypływali z Afryki już na początku XVI wieku. Hiszpanie, a od końca XVII wieku także Francuzi, najchętniej kupowali niewolników pochodzenia dahomejskiego (dzisiejszy Benin w Afryce Zachodniej). Wielu z nich pochodziło z murzyńskich plemion Fon i Joruba, a w XVII wieku z plemion Konga. Niewolnicy zajmowali miejsce wymordowanej ludności indiańskiej. Byli niezbędni do pracy na plantacjach trzciny cukrowej. więcej

19-02-2006 | Czytelnia | wudu

Mała Elodie

W cichym i spokojnym kraju żył jeden naród. Rządził się swoimi wewnętrznymi prawami, tak że jego członkowie nie wpadli nawet na myśl, że czegokolwiek im brak. Nie wiedzieli też, że coś może ich dzielić. więcej

Strona: 

1 2 ... 177 178 179